Thursday, November 8, 2012

Kdo skutečně tahá za nitky českého internetu...


Se zaujetím jsem si přečetl článek Tomáše Vyskočila o prezentaci zdánlivě o všem informovaného Miroslava Motejlka na letošním CIFu. A rozhodl jsem se, že také něco napíšu. Na úvod podotýkám, že pracuji v Centrum Holdings, takže jistě budu obviněn z ne-nestrannosti, ale co se dá dělat - aspoň se o nestrannost pokusím.
Na rozdíl od pana Motejlka, který zřejmě naslouchá pouze svému akcionáři a chlebodárci (některé obraty byly vskutku impozantní), je patrné, že autor se velmi dobře orientuje v českém online prostředí. Zároveň se ale podle mě úplně nedokázal vymanit z obecných „pravd“ a hlavně podle mě postrádá větší komerční kontext.
Když se podíváme na český internetový trh z hlediska peněz, je tu vlastně několik trhů – půjdu od těch tradičních

-           Katalogy – jistě klesající trh, problematický, ale stále jeden z velkých – řekněme nedaleko od miliardy Kč (i s mediatelem). Na tomto trhu teď jde primárně o to, kdo si udrží vztah s více klienty a nabídne jim lepší služby v budoucnu, ale stále je tam hooodně peněz. Za nitky tu tahá zcela jistě Seznam.cz (dominantní ale klesající), potom Centrum a Mediatel. Pro zjednodušení řekněme, že všichni mají více než 100 mil Kč. A to na český trh hodně.

-           Display – mám pocit, že lidé konečně odhodili své PR úsměvy a začali říkat, že ten trh není v dobré kondici. Není. Není, protože a) display ztratil svoji „perceived value proposition“ – Google investoval hodně do „click is king“ a v kombinaci s krizí to muselo mít dopad b) téměř neexistoval research, který tu hodnotu ukazoval c) velmi omezené "moderní" možnosti, např. targeting. Ať je to jak chce, je to trh, který má někde kolem miliardy a půl. A myslím, že všechny 3 nedostatky jsou slabší, než v predchozích letech (např. díky RTB) a že display v budoucnu určitě poroste. Dnes si 80 % bere trojlístek Seznam.cz, Centrum a MAFRA. Pro zjednodušení řekněme, že všichni mají více než 200 mil Kč. Ostatní hráči (MF, Ringier, Ihned apod.) si berou v zásadě drobný a ani zdaleka ne částky, které to celé stojí. 

-           PPC – dnes největší trh, přes 2.5 miliardy Kč. Seznam si bere méně než Google, ať již z důvodu podílu na trhu či kvality Sklik vs. AdWords. Pro zjednodušení řekněme, že Seznam bere miliardu, Google 1.5 miliardy. Pro pořádek řeknu, že Centrum má stále ještě (ano velmi malý, ale určitě největší mimo Seznam a Google) podíl na velmi lukrativním vyhledávacím trhu. Pro zjednodušení řekněme desítky milionů.

-           Classifieds – tady je a bude dominovat Seznam (kromě práce), hlavně reality jsou skvělý business – stovky milionů. Jobs dělá stovky milionů, Tipcars větší desítky, Centrum (cars.cz a realitymix.cz) tady větší desítky. V tomhle businessu podle mě bude současné leadery těžko někdo honit.

-           Obecné e-commerce přeskočím, vím jen, že se v něm točí přes 40 miliard, nevím, kolik je hrubá marže (ale kdyby byla jenom 10%, je to přes 4 miliardy a rychle roste), určitě super segment (ale asi jenom pro velké hráče)

-           Slevové servery – kometa posledních let, prý se tam protočí tento rok přes 2 miliardy a je otázka, jak poroste v budoucnu. Jenže při marži 15%, je to zatím segment o velikosti několika stovek milionů, tedy menší než vysmívané katalogy, asi tak na úrovni Jobs.cz. Ale jistě zajímavý produkt s dobrým potenciálem, hlavně pro hráče se silným brandem a přirozenou návštěvností. Z větších hráčů má Centrum jeden z větších slevových serverů, Seznam Tip je tajemný, ale asi velký. Ostatní hráči pouze agregátory, otázka jaký je to business, nevím.

-          Mohl bych pokračovat dále, např. trh lead generation, který se taky jaksi pozastavil po obrovském očekávání apod .

A jak si tedy stojí jednotliví hráči...
-           Seznam je obrovský úspěch a já si myslím, že si zaslouží neuvěřitelné uznání. Zároveň ho ale čekají těžší časy, protože svět už bude jenom komplexnější a vyvíjet si všechno v baráku bude fakt těžký. Jo a taky by mě asi zajímalo, jak by vypadala P&L Seznamu, pokud by neměl 40-50 procent na vyhledávání (a tím příjmy ze skliku). Že by márginální profitabilita?

-          Google – no jo no, globální škála ja globální škála a když přijdou nejlepší technologie a dobrý team se může zaměřit na sales, marketing, lokalizaci a PR, úspěch je na světě

-          Idnes.cz – výborný produkt (sám jsem měl iDnes.cz jako homepage asi 6 let co jsem žil venku, teď už nemůžu, :-), ale podle mě nemalý investice (jak obsahové – např. regionální redakce, tak trafficové). Na druhou stranu, co dělat, když core business jde dolů. Celkové tržby „investigoval“ Miroslav Motejlek taky špatně (500 mil), zkuste se podívat výše a spočítat si to...takže spíše PR téma, velký zdroj v celkových tržbách a ziscích (nebo ztrátách) celé MAFRY to opravdu není

-          Centrum přeskočím...možná někdy jindy....:-)

-          Allegro – moc o jejich businessu nevím, ale asi dobrý, nepovedly se jim vertikály, spěcháto, slevový server, ale core business asi dobrý

-          CME – tady asi jen řeknu, že reklamní budget tn.cz a voyo.cz (přes self-promo) je asi větší než Unilever, banky a operátoři dohromady....ale třeba se mýlím

-          Ringier – docela rád bych věděl 2 věci a) kolik je diginal procent z celku (myslíte, že více než 1 procento celku?) b) jak by vypadala rozvaha výnosy / náklady pro digital samostatně

-          Sanoma – monetizace limitně se blížící nule

-          Mladá Fronta – podle mě strašně zajímavý aktivum, dělá to dobře, ale zase by mě zajímala rozvaha náklady /výnosy....určitě by to nebylo moc pěkný koukání

-           iHned.cz – dobrý obsah, monetizace malá, profitabilita...no nic moc

-          ostatní nechám s dovolením bez komentáře.

Když to shrnu - myslím, že to s těmi nitkami českého internetu nebude tak jednoduché, přidáme-li  si k tomu pohled monetizace. A to nejen pohled z hlediska AdMonitoringu a rychlé, často odbyté analýzy Netmonitoru....  

2 comments:

  1. Pavle chápu to dobře, že najisto samo o sobe delat pres 100 mio? To je celý hledání dohromady ne?

    ReplyDelete
  2. Honzo, z logických důvodů ti neodpovím (možná o tom napíšu jindy), ale co říci můžu, v tý sumě není vyhledávání, který počítám separátně (v textu v rámci PPC) :-))

    ReplyDelete