Sunday, November 25, 2012

Jak velkého Černého Petra drží Centrum.cz...

Tak nám lupa.cz publikovala adorovaný článek Tomáše Vyskočila - zde. Článek, který se sice snaží, ale zřetelně kulhá - zkusil jsem vysvětlit proč - zde (zajímavé, že Internet Info mě o publikaci mého názoru nepožádalo, proč asi :-D).

Sice bych chtěl psát o něcěm jiném, ale ještě jednou budu reagovat  na tento článek. A pověnuji se trochu více Centrum.cz a jeho Černému Petrovi. A nejen  proto, že tam jsem zaměstnán, ale i proto, že jaksi patří k dobrým mravům lokálních komentátorů (od medvídků po motýly) otírat se o Centrum  - možná proto, že neměli rádi nějakého konkrétního managera, možná bývalým managerem jsou, možná milovali toho, kdo tam byl předtím, možná to bylo jen vděčné téma...nevím.

Nechci Centrum obhajovat a glorifikovat. Chci zkusit dát jiný (v rámci možností vyvážený) pohled na věc. V Centru se dá najít dost špatných věcí. Ale to bylo i předtím. A je i jinde. Ale těch špatných věcí je méně než před rokem a méně než před 2 roky. Což je dobrý. Dobrý taky je, že v Centru pracuje fakt dost fakt dobrých lidí. Až mám někdy pocit, že se ten obrovský lidský potenciál někde ztrácí....

Ale k článku. Mám pocit, že diskuse o tom, kdo je a není úspěšný, je a není štika a má a nemá Černého Petra českého internetu je často o 1 metrice - celkový zásah dle netmonitoru. Jak to tedy vypadá?

Celkový zásah dle Netmonitoru:  Leden-Září, 2011 a 2012
















Poznámky k číslům
  • Přidal jsem jeden řádek, který v Netmonitoru nenajdete - a sice zásah CH bez ICQ (interní odhad, není to auditované, ale dostatečně přesný), tedy bez uživatelů, kteří fakticky nikdy Centru nepatřili (technicky ano), stejně jako nyní nepatří CME. 
  • čísla ukazuji na průměru prvních 9 měsíců obou let, podle mě lepší metrika než vybrat jeden měsíc

Nevím jak vy, ale zase tak velkého Černého Petra tam nevidím.

Ale ať je to jakkoli, je toto ta jediná správná metrika? Ne, není. Ale je jednoduchá. A mnozí se bezhlavě za tímto číslem ženou a doufájí, že to automaticky přinese monetizaci. Zklamu vás milé média zastupitelstva a Sanomy - nepřinese. Celkový zásah si lze navíc celkem jednoduše a levně zvýšit
  • buď německým modelem, kde velká média mají vždy vedle svých produktů (owned & operated), ještě zastupitelství 
  • nebo českým způsobem, kdy Centrum kdysi koupilo Stahuj.cz, Mafra má své (krví zaplacené) jízdní řády a také rajče, CME svůj blog.cz a Sanoma své estránky
  • nebo podle mě nejlepším způsobem, pomocí vybraných akvizicí, které zapadají do portfolia, jako jsme v Centru udělali vareni.cz a zdrave.cz

Na co se ale dívat vedle celkového zásahu? No, na peníze. Žádný print publisher nedělá online, protože ho miluje, ale proto, že tam chce přesunout svůj business.
Zůžím-li monetizaci na display (což je dost zjednodušující - zde), budu-li akceptovat limitace admonitoringu a zapomenu-li na chvíli na display mimo toto měření (GDN), vychází mi zhruba toto:
















Pozn. Mafra zahrnuje "Zprávy & Ecofin"  i video, CH 50% obsahového floatingu, Seznam celé novinky.cz

Co z čísel výplývá:
  • Top 3 hráči dělají většinu display peněz - podle tohoto 65%, ve skutečnosti asi větší, můj odhad je spíše 75% (opět připomínám, že to je bez GDN) - tedy velmi koncentrované
  • 2/3 až 3/4 peněz u top hráčů je homepage a Zprávy/Ecofin - opět koncentrované
  • Potom je několik produktů či sekcí, které nosí jěště zajímavé peníze - pro každého hráče něco jiného
  • Zbytek je z hlediska display monetizace nezajímavý 

Ani v těchto číslech zase tak velkého Černého Petra pro Centrum nevidím. Co vidím, jsou štiky a hráče se středně úspěšnými roky, kteří sice investují velké peníze (daleko větší než Centrum), ale dotují to z jiných zdrojů (zatím jěště printů, v budoucnu možná z ochránce našich mobilních práv).

Zásah důležitý, ale ne jediný. Monetizace koncentrovaná - na 3 hráče a několik produktů v jejich portfóliích. Jaká je situace zde?

Celkové RU dle Netmonitoru: Leden-Září, 2011 a 2012



































Co lze z čísel vyčíst
  • Seznam dominuje, i když hlavní produkty spíše stagnují, podařil se bulvár a sport
  • Centrum v některých kategorích trochu zaostává, ale ve 2 hlavních (HP a Zprávy) je s Mafrou vyrovnané jak velikostí tak meziročním srovnáním, skvělý rok pro Žena.cz (je vidět, že Centrum umí růst konkrétní vertikály - uvidíme, jak se podaří sport)
  • Mafra je vůči Centru tradičně silná ve sportu a ekofinu (tady se nejvíce ukazuje výhoda printu), o něco silnějsí v bulváru, ale celkově spíše stagnace
  • Chybí tu email, který Mafra nemá, pro Seznam a Centrum znamená velmi zajímavou monetizaci

Celkově bych řekl, že tady má Centrum k Černému Petru blíže, ale není to nijak dramatické. A z hlediska klíčových produktů pro display trh určitě ne.
V jednom s článkem Tomáše Vyskočila souhlasím
"....Dlouhodobě to Centrum.cz bude mít hodně těžké...."
Ano bude. Ale neporovnatelně snažší než Sanoma, Economia či středně úspěšný Ringier. A ne těžší než Mafra, která najednou nebude mít polštář, aby přesouvala peníze ze ziskového printu do ztátového onlinu. A ne těžší než Seznam, který je dnes sice pohádkově ziskový, ale musí konkrurovat tak nějak všem a všude, včetně Googlu na vyhledávání, videu a hlavně komerčních technologích (Sklik a adServer).

Mám spíše pocit, že to bude mít těžké celý český internet, celý český mediální trh, celý český trh tvorby obsahu. A místo toho, abychom spolupracovali, hledali  a bojovali se skutečnou hrozbou pro český (lokální) internet - a že tu je - vydáváme tiskové zprávy o tom, kdo koho předhonil , kdo se provinil při počítání návštěvnosti, komu se povedl či nepovedl re-design, "do-samoregulujeme" se k totální impotentci SPIRu. Bohužel.


A jěště dvě poznámky na závěr.
  • Produkt v Centru dostával od doby prodeje největší počet facek - spojování produktových portfólií, velmi časté změny na místě produktových ředitelů (a jak drahé to bylo....), nejasné kompetence - prostě klasická situace na průšvih. A on se do určité míry stal - ale ne smrtelný. Spíše bych byl překvapen, kdyby se nestal vůbec.
  • Celý článek je pouze o produktech týkajících se displaje. Podobně by se dalo pokračovat o dalších segmentech - SMB, vertikálách, transakcích apod. - jak by tam asi dopadly jasné dvojky a středně úspěšné firmy českého internetu, které investují a investují a investují....

No comments:

Post a Comment